OM HÖGTALARTEKNIK

PĂ„ frĂ„gan om vilka som Ă€r de bĂ€sta högtalarna eller teknik bör bilden differentieras nĂ„got – i relation till de hyllningskörer vi ser för enstaka högtalarmĂ€rken. Det Ă€r annars lĂ€tt att dras med av jublande Ă€gare som alla vill rĂ€ttfĂ€rdiggöra egna inköp och berĂ€tta tĂ„rvĂ„ta historier. Alla som jobbar med hifi pĂ„ hög nivĂ„ har upplevt kunder och lyssnare som njuter av upplevelserna flera timmar varje dag,  och som Ă€ven grĂ„tit av sina lyssningsupplevelser.  Det finns oĂ€ndliga historier och intryck att berĂ€tta kring alla mĂ€rken i syftet att vĂ€cka kĂ€nslor och göra dem unika. Det finns ocksĂ„ en stor skillnad pĂ„ hur butiker vĂ€ljer att presentera sina produkter.

I det ena fallet Ă€r det minutiöst uppstĂ€llt för att imponera i butiken. I det andra fallet Ă€r det för att leda till annan förstĂ„else och rĂ€tt produktval – dĂ€r finputsen görs i hemmamiljö. Aktiva samarbetspartners gör ocksĂ„ sitt bĂ€sta för att lyfta produkter dĂ€r det i bakgrunden kan finnas nĂ„gon form av egenintresse. Det hela Ă€r mĂ€nskligt förstĂ„eligt – men kan absolut leda lĂ€saren fel.

SÄ vad gÄr att vara helt sÀker pÄ?

  • Alla dynamiska element – oavsett tillverkare – distorderar nĂ€r luft rör sig snabbt, typ diskantelement. Andra dynamiska element har olika brister i tidsdomĂ€nen samt uppbrytningsfenomen.
  • Alla element och konstruktioner fĂ€rgar ljudet. Dock pĂ„ olika sĂ€tt.
  • Korrekt frekvensrespons Ă€r viktigt för att insignal skall motsvara utsignal, och de berĂ€ttar om teknisk kvalitet, men betyder kanske minst vid lyssning i hemmiljö dĂ„ övriga komponenter, helheten i rummet Ă€r vad lyssnaren faktiskt förhĂ„ller dig till.
  • NĂ€rfĂ€ltslyssning i studio till frekvensraka men begrĂ€nsade monitorer Ă€r inte det samma som att lyssna hemma i soffan.
  • Det vi egentligen vill lyssna till Ă€r uppförandet av musiken, inte den mastrade versionen av den samma.

Som lyssnare Ă€r det inte vad som görs i mixerrummet som Ă€r intressant, utan att fĂ„ musiken Ă„tergiven sĂ„ som musikerna framförde den – i en om möjligt naturlig aukustisk miljö. I mixerrummet/studion Ă€r syftet att göra det presenterbart för viss media. Alla som lyssnar till musik upplever samma sak – att inspelningar numera Ă€r variabeln i Ă„tergivningen och kvalitetsmĂ€ssigt olika frĂ„n lĂ„t till lĂ„t. Ett stycke eller lĂ„t kan vara ihopklippt av upp till hundratalet bitar musik, Ă€ven upptagna pĂ„ olika stĂ€llen och vid olika tillfĂ€llen. Att fĂ„ det att lĂ„ta nĂ„gorlunda bra Ă€r en konst men tyvĂ€rr sĂ€llan lyckat och det sĂ€ger sig sjĂ€lv att det hela Ă€r en kompromiss.

JĂ€mför t.ex med inspelningar frĂ„n MA Recordings, dĂ€r Todd Garfinkle Ă„ker runt pĂ„ planeten och hittar intressanta vĂ€lljudande lokaler att spela in i – som gamla fabriksbyggnader etc. Han spelar in med enkel utrustning och gör minimal bearbetning med materialet dĂ€refter. Resultatet Ă€r verkligen vĂ€lljudande och naturligt och ett lĂ„ngt steg frĂ„n vad som upplevs i typiska studioinspelningar. SĂ„ vill nog de flesta av oss ha musiken – nĂ€r vi vĂ€l har upplevt det.

Vid val av högtalare Ă€r den viktigaste frĂ„gan att stĂ€lla sig Ă€r hur du vill uppleva energin frĂ„n högtalarna och försöka förstĂ„ – och dĂ€refter vĂ€lja vad som passar en sjĂ€lv. Det Ă€r egentligen bara tvĂ„ tidpunkter som Ă€r intressanta. Det ena Ă€r nĂ€r musiken uppfördes. Den andra tidpunkten Ă€r nĂ€r du lyssnar till det i din egen miljö. DĂ„ bör dessa tvĂ„ punkter i tid, energimĂ€ssigt likna varandra sĂ„ mycket som möjligt. LĂ„t mig ta ett exempel.

En bra frĂ„ga som mĂ„nga stĂ€ller Ă€r “Kan du spela ett piano för det Ă€r sĂ„ svĂ„rt att Ă„terge.” Det Ă€r det, men problemet Ă€r att om man stĂ€ller den frĂ„gan nĂ€r man lyssnar till en lĂ„dhögtalare/direktstrĂ„lande finns det redan ett problem som inte gĂ„r att lösa. Pianot Ă€r ett rundstrĂ„lande instrument.  LĂ„dor kommer att ge förutsatt att du sitter i mitten ett bra perspektiv och du kan placera instrumentet i rummet, men du kommer att missa upplevelsen i viss mĂ„n eftersom lĂ„dan beskriver instrumentet med olika kvalitet via direktljudet relativt det indirekta ljudet. Och det indirekta ljudet Ă€r klart det som mest pĂ„verkar oss i lyssningsupplevelsen. SĂ„ hĂ€r blir det redan fel frĂ„n början. FrĂ„gan hade varit relevant pĂ„ riktigt om man lyssnade till högtalare som energimĂ€ssigt Ă€r nĂ€rmare instrumentet/rummet vad gĂ€ller spridning, som frĂ„n dipoler eller rundstrĂ„lande.

Alla tillverkare har som syfte att Ă„terge inspelningen i ditt hem. SĂ„ vad behövs för att beskriva detta pĂ„ ett enkelt sĂ€tt. T.ex Ă€r frekvensresponsen, rak eller inte, som Ă€r uppmĂ€tt i ett aukustiskt frekvensoptimerat rum inte sĂ„ viktig som vi kanske tror, och den utgör omkring 2% av det som faktiskt Ă€r viktigt nĂ€r du lyssnar hemma. Dessa kurvor Ă€r, mĂ€rkligt nog de mest beskrivna i tester och specar – men som sagt kanske minst intressant nĂ€r du sitter hemma och lyssnar. DĂ€remot bidrar lĂ„dresonanser till ett fĂ€rgat ljud vid olika frekvenser.

Frekvensrespons mĂ€ts inom ett ”lyssningsfönster”. Det betyder +/- 30 grader horisontellt och +/-10 grader vertikalt. Dessa punkter som det mĂ€ts i beskriver i princip allt direktljud som nĂ„r dina öron – utan reflektioner. Detta Ă€r vad du hör inom de första 10 millisekunderna vilket Ă€r avgörande för lokalisering, samt tonernas och transienternas bildande för att kunna skilja mellan jĂ€mförbara instrument.

Alla högtalarbyggare har sedan tidernas början insett samma sak. Den perfekta högtalaren Ă€r en pulserande sfĂ€r. Att ta sig dit Ă€r en helt annan sak och enbart vissa företag har viljan och energin att ”go the extra mile”. Övriga gör i det mesta som alla andra gör, och produktionstekniska aspekter samt varierande kunskap och vinstkrav stĂ„r i vĂ€gen. Man kompromissar.

LÄt oss sÀga dÄ att du lyssnar till en annan teknik, t.ex dipol eller rundstrÄlande högtalare. Tar vi det sist nÀmnda utgÄr energin likartat i alla riktningar, dvs med samma kvalitet. De första 10 millisekunderna, dvs direktljudet inom lyssningsfönstret hanteras och ca 20% (relativt sÀtt) Àr nu tÀckt vad gÀller den totala lyssningsupplevelsen. Frekvensresponsen behöver inte vara rak, men ha 1dBs variation.

Den energi (ljud) som nĂ„r dig mellan 10-50ms Ă€r den klart viktigaste och huvudsakliga del för förstĂ„elsen av rummets akustik i inspelningen, bredd, djup och höjd, hur musikerna Ă€r placerade i rummet och rummet mellan dem. Den huvudsakliga del av vad de spelar, vilka instrument de spelar pĂ„ osv. Denna del Ă€r ”första reflektionen” och inte direktljudet – men det reflekterade ljudet.

Denna del av de första reflektionerna relativt övrigt tĂ€cker mer Ă€n 40% av totalupplevelsen. SĂ„ denna Ă€r med rĂ„ge den viktigaste delen. För rundstrĂ„lande eller dipoler som distribuerar ljudet med samma kvalitet blir det dĂ„ enkelt att inse varför dessa lĂ„ter mer naturligt vad gĂ€ller klang, placering i rummet, luft, detaljer och scen. De djupaste musikaliska upplevelsen Ă€r nĂ€r hjĂ€rnan fĂ„r rĂ€tt balans mellan direkt och indirekt ljud, nĂ€r tillrĂ€cklig tid finns för den att kunna hantera signalen och fĂ„ med fler detaljer. Vid för mycket direktljud ”blĂ„ser” det subtile i musiken förbi utan att du kan registrera det och musiken saknar innehĂ„ll. Man fĂ„r skilja pĂ„ mycket ljud och innehĂ„llsmĂ€ssigt bra ljud.

Och hĂ€r kommer vi till den enskildes val av teknik, baserad pĂ„ den egna förstĂ„elsen och vikten av detta – av hur energin och vĂ„r uppfattning av den ter sig vid lyssning hemma.  VĂ€rt att beakta utan att pĂ„verka nĂ„gon om valet av högtalare Ă€r att det i musiken finns mycket mer att hĂ€mta Ă€n det man kanske först tror.

DirektstrĂ„lande lĂ„dor/horn – ger kĂ€nsla av kraft och tryck. T.ex nĂ€r bas spelat rakt mot en  – det kĂ€nns kul/hĂ€ftigt men egentligen en onaturlig effekt dĂ„ bas i verkligheten snarare uppför sig likt en vĂ€tska som frĂ„n alla hĂ„ll fyller ett utrymme. Indirekt ljud av olika kvaliteter relativt till direktljudet Ă€r beroende pĂ„ vinkeln frĂ„n centrumpunkten, vilket begrĂ€nsar upplevelsen. Lyssnaren behöver ocksĂ„ vara i mitten för att uppleva dessa optimalt relativt till högtalarens kapacitet. Direktljudet dominerar och maskerar den Ă€n viktigare informationen som förmedlas i det indirekta ljudet.

RundstrĂ„lande/dipoler – Ă„terger en naturligare upplevelse och energimĂ€ssigt nĂ€rmare det som gĂ€llde vid uppförandet av musiken. De ger en klart bĂ€ttre balans mellan direkt och indirekt ljud vilket gör att det blir enklare att fĂ„ ett balanserat ljud i rummet med fördelen av större och homogenare lyssningspositioner.

Vissa tycker det första Ă€r roligare och andra det andra alternativet. I det ligger ingen problematik, men det gĂ€ller att ha ett öppet sinne och vĂ„ga utmana sig sjĂ€lv – om det man först trodde var korrekt – verkligen Ă€r den bĂ€sta metoden för att uppleva musik i hemmamiljö.

“Individual reflections, in general, appear to be flattering to both music and speech sounds, and those occurring naturally in small rooms are, if anything, too low in level to have an optimal effect. Indeed, numerous early reflections have a positive cumulative effect on speech intelligibility. From the perspective of sound quality, multiple reflections reduce the effects of comb filtering (good) and enhance our perception of resonances (good for the music, and bad only if the resonances are in the loudspeakers)”.

Floyd Toole