Italienska företaget Ixoost speglar redan innan man kommit in i mässhallarna tydligt att innovationslustan gått på högvarv de senaste par åren under covids tyngdtäcke. Känslan är att “alla” är tillbaka, stort och smått som vi skall återkomma till och glädjande syns besökare från hela världen. 

Mässan är enormt stor, nästan för stor, och erbjuder en betydande risk för “information overflow” efter några varv. Besökarantalet i år var drygt 22 000. Den är helt klart dominerad av män. Nittionio procent är män, som spänner från professionell till laid-back-underground-audiofil, från överlägsen attityd till familjär vänlighet, från jag-hittade-inget-som-var-tillräckligt-bra-så jag-byggde-egna, till ödmjuk verklig kunskap. Mässan speglar en tvärsnitt av vårt släkte, med hifi som den gemensamma nämnaren. Många har varit verksamma inom denna bransch under lång tid. I denna relationsbransch är det inte nödvändigt att pensionera sig vid 60. Man kan fortsätta tills man har kopplat sin sista kabel och inte längre orkar, eller kanske låter nästa generation ta över.

Att ha möjligheten att engagera sig aktivt i sitt arbete så länge ens potential och intresse är starkt närvarande är en önskvärd dynamik för många verksamheter. Genom att ackumulera kunskap över tid, odlas kompetens för nästa generation som kan vidareutveckla teknik och erfarenhet, vilket kan till positiv tillväxt. Och många företag spänner över fler generationer. Medelåldern är generellt hög i branschen, vilket är både positivt och problematiskt. 

DSCF2899 033220
SAMMANFATTNING | MUNCHEN 60

Inom branschen är den digitala utveckligen givetvis mest betydande även om det analoga har en kraftig renässans och har i princip aldrig varit helt försvunnen. Sydkoreanska HifiRose är ett utmärkt exempel på digitalteknikens positiva framfart, som på ultrakort tid har gått från en undanskymd plats på mässan till att bli en av de största och mest imponerande utställarna med sin innovativa teknologi inom bland annat streaming. Intressant här är att personalen är yngre än vad vi typiskt ser hos t.ex Europeiska utställare. 

IMG 0116 111240
Rådhusplatsen, med Rathauskeller för de som gillar Bavarisk mat. Rådhuset blev förresten totalt förstörd under kriget men byggt upp exakt som innan, sten för sten.

Munchen är verkligen en underbar stad! Om du besöker mässan här så ska du lägga till några extra dagar för att upptäcka allt den här staden har att erbjuda. Ärligt talat har jag själv aldrig haft tillräckligt med tid för att se mycket mer än mässan, men jag försöker påminna mig själv om det varje år. Intrycket är ordning och reda och det finns alltid massor av människor som rör sig. Atmosfären och energin i staden är riktigt positiv och livlig.

Personligen tycker jag att det är bäst att bo inne i stan. Det finns massor av små Boutiquehotell som är betydligt mysigare än de större hotellen som ligger närmare mässhallarna, men några kilometer från centrum. När man bor mer centralt tar det enbart några minuter att promenera till stadskärnan. Det finns massor av fantastiska platser att besöka, till exempel den härliga Viktualienmarkt nära rådhusplatsen och utmärkta restauranger finns överallt!

Tunnelbanan är ett förstklassigt transportmedel i Munchen och det går enkelt att ta sig omkring i staden. Mässinträdet gäller även som biljett på buss och tunnelbana.

2023 05 18 09 58 36 548 014915
SAMMANFATTNING | MUNCHEN 61

Klockan prick 10.00 slår portarna upp och du är nu välkommen in på mässområdet. Utställarna står redo och väntar entusiastiskt på att visa upp årets nyheter. Mässan sträcker sig över två stora byggnader som rymmer flera olika hallar. Det finns produkter på tre våningar att upptäcka! Nedan finns några av rummen som utmärker sig av olika anledningar. Att täcka alla rum och produkter är inte möjligt, så det får bli ett litet axplock.

USTÄLLARE – SHOW MODE

2023 05 18 14 05 17 000 011150
SAMMANFATTNING | MUNCHEN 62

För ca 36 miljoner SEK får man ovanstående system från kinesiska ESD. Helt galet system givetvis som också faller utanför de normala ramarna och inget som går att överväga för någon med normalintresse för musik, sambo och lägenhet/hus. Kanske om man är singel och bor i en hangar. En eloge hursomhelst till ESD som släpat allt till mässan, vilket måste ses som en bragd i sig. När man sitter framför systemet låter det faktiskt som en riktig symfoniorkester. Och det är så det skall användas. I ett stort rum där du sitter 10-15m från hornen. Orkestermusiken får korrekt dimension och som tolkare av den blir det både levande och något en mindre anläggning aldrig kan åstadkomma. Intressant men absolut udda.

DSCF2920 025803
SAMMANFATTNING | MUNCHEN 63

En annan intressant deltagare är en återkommande sydkoreansk utställare, arvinge till ett bilimperium, verkar ha gott om både tid och resurser eftersom han flyger in stora hornsystem/biografsystem etc och visar upp dem i ett av de större rummen på mässan. Inget sälj – enbart visning. Intressant är också tavlan längst bak i mitten, som visar ett gigantiskt bygge han nu verkar uppföra i Seoul. Det är ett hyfsat stort museum, i syfte att vissa upp liknande, äldre högtalarsystem. Kul att det finns sådana eldsjälar.

USTÄLLARE – TUNG HIFI

På andra och tredje våningsplanen finns de större rummen, inklusive några mindre, avsedda för att demonstrera anläggningarnas alla kvaliteter. De större rummen är ok och förutsättningarna generellt bra för att få till en trevlig presentation. Kostnaden för sådana rum – inklusive resa, boende osv är en märkbar utgift. Det ligger i utställarnas intresse att resultatet också blir bra.

Antalet utställare är stort. Antalet produkter som visas totalt är förvirrande stort och den massiva exponeringen leder ofrånkomligt till utmattning. Produkter som ligger nära varandra prismässigt levererar ofta på relativt samma nivå. Erbjuder de samma tekniska vägval är skillnaderna inte dramatiska. Att hitta produkter som sticker ut, som representerar något nytt och unikt, som för hifin framåt är svårare. Men de finns.

Det positiva inom tyngre hifi är att marknadens önskan om att alltid nå lite längre, få det lite bättre – har drivit kvalitet och upplevelser framåt. Det negativa, vilket idag bidrar till att förlöjliga hifi’n är många företags besatthet av att vara “dyrast”, utan att därmed kunna erbjuda relevant förbättring. Önskemål från specifika marknader där pris, storlek, bling och faktiskt även vikt är mer betydande för köplust än ljudkvaliteten i sig, har lett till producenters fartblinda deltagande i ett race där produkters pris/prestanda har passerat rimligheternas gränser. Branschen behöver komma bort från detta. Och vem vet hur länge dessa marknader är intressanta. Innan vi vet ordet av det slutar vi handla med samma marknader pga någon oförutsett global/lokal händelse, politiska olikheter etc. Bättre vore att styra om, på det stora och hela, utvecklingen mot vettiga nivåer, där hög kvalitet, de senaste rönen matchar marknadsrealiteterna. Extremprodukter kommer givetvis alltid att finnas och bör finnas, men den löjliga trend delar av branschen är inne i nu bör den absolut lämna bakom sig.

Ett exempel från den positiva ändan av skalan – från feltänkt till rätt tänkt – var en tysk distributörs rum. Det var ett av de mest givande rummen där förnuftet segrade. De spelade Mofi’s lilla stativhögtalare som Andrew Jones konstruerad. Dessa spelade med DS Audio etc. I DS Audios fall handlar det om revolutionerande vinylteknik som finns i prisklasser för alla. I Mofis fall om en högtalare för ca 3000 Euro som fungerade riktigt bra. Tillsammans gav detta rum en bättre helhetsupplevelse än vad många av de större presterade. Och det fanns fler liknande.

DSCF2923 1 2
I samma rum som DS Audio, spelade MOFI’s högtalare som Andrew Jones gjort. Vettigt rum, vettiga prylar!
DSCF3184 1 2
Estelon spelade denna gång nya och minsta i serien – högtalarna AURA. Lät riktigt bra! Vettigt rum, vettiga prylar.
DSCF3014 1 2
Fyne Audio är ett exempel på riktigt bra högtalare i alla prisklasser.
DSCF2979 1 2
T+A gör alltid bra och vettiga produkter, som i nya R2500R, multisource receiver.
DSCF2863 1 3
I ett mindre rum spelade Pachanko, Moonriver, Sonner, Oephi kablar med flera. Trevligt rum!
DSCF3112 1 1
B.Audio är två franska bröder som gör grym elektronik. Nu med en spännande integrerad förstärkare inkl streaming.
DSCF2872 1 2
Golden Ear arbetar med förnuftig hifi och levererar utöver kunders förväntan. Här är nya läckra T66 som kommer under sommaren.
DSCF2903 1 3
Amphion tillhör också trygga tillverkare med fötterna på jorden. Alltid bra pris/prestanda! Anssi (tv) är alltid lika entusiastisk. Med rätta!
DSCF2909 1 2
Kora är Fransk hybrid elektronik i toppklass. Nu även med en spännande CD spelare på programmet. Top notch – pris/prestanda.

Ett exempel på motsatsen fanns i ett stort rum med DartZeel och Stenheim. Varför lämnar erfarna producenter ut rummet till lyssnare från hela världen och presenterar något så skrikit, hårt och trist, i synnerhet när prisnivån är mycket hög. Ingen presentation. Häpnadsväckande dåligt. Arrogans är väl det närmaste man kan komma en förklaring, och ett flagrant exempel på när producenter tänker att pris och märkesnamn är tillräckligt för att lyssnare skall låta sig förföras. Riktigt dåligt!

DSCF2946 1 4
DartZeel och Stenhem, visuellt snyggt, men en uppvisning i uselt ljud.
DSCF2934 1 2
Magico, Pilium, etc. Rummet lät bra, vilket det bör göra, men Svanå, som gjort akustiken, och säkerligen en avsevärd anledning till att rummet fungerade, nämns inte. Dålig stil!
DSCF2936 1 2
Här brukar anläggningen vara sekundär och kablarna det primära. I år var det något mer likvärdigt även om det var en skog av dyra kablar i rummet. Det lät bra med stora Brodmann högtalare. Känns dock alltid ologiskt.
DSCF2930 1 2
Marten med många bra produkter i rummet, inkl DS Audio och Svanå Akustik. Lät mer naturligt – och bättre – än deras tidigare och större modeller.
DSCF2943 1 3
Engström, Marten med mera. Inget som gav bestående intryck. Låter fint men rummet som helhet spelar inte riktigt i relation till prislappen.
DSCF2991 1 2
I ett av de största rummen, det största från Wilson, DCS, D’Agostino. Precis som förra året var detta ett av mässans sämsta. Superfina produkter, men varför rigga det så grymt dåligt? Bättre att bara visa, inte spela.
DSCF2919 1 2
Som förra året maxade Nagra – inkl för året med nya extrema skivspelaren. Samma stora Wilson. Som vi har sett från andra rum blir det även här en uppvisning av riktigt bra produkter, men känslan infinner sig tyvärr inte.
DSCF2985 1 3
Mer Wilson. Här tillsammans med Constellation som inte heller blev den ljudupplevelse priset indikerar. Längst bak i lokalen visade de upp förstärkaren ensam, jämförbar med en medelstor jacuzzi i storlek. Feltänkt!
DSCF3106 1 2
OMA är en frisk fläkt i meningen att de går sin egen väg. Tyvärr är just det viktigare för dem än välljud. Har stött på dem några gånger men aldrig gillat ljudet eller designen som är någon slags brutalslöjd. Smaken är olika.

MATCHNING

Matchning är allt när det gäller hifi och välljud. I synnerhet när det handlar om sofistikerade produkter som ingår. Det är också problemet på mässor, där ivern efter att visa upp trendiga produkter inte sammanfaller med hur väl produkterna passar samman. Jag tror att de flesta kunder skulle uppskatta mer fokus på välljudskombinationer i allmänhet, gärna en förfining av samma över tid vilket också ger trygghet vid val av komponenter, istället för att alltid prova pusha de senaste trendprodukterna.

DSCF2964 1 2
Med all sannolikhet är Alsyvox bästa högtalaren på planeten/top två tre. De är extremt byggda och priset är därför mycket högt. I år spelade de med trendiga Pilium men det var inte alls samma upplevelse som t.ex förra året då de spelade med Jadis. Den gång mässans bästa ljud/top två tre. Tyvärr fungerade inte kombinationen i år. Pilium har muskler men inte det som krävs av finess. Vi spelar bland annat Alsyvox med Omega Audio Concepts elektronik och kablar vilket är en magisk och långt mer harmonisk match. I övrigt har vi spelat samma högtalare med många olika förstärkare med fantastiskt resultat.
DSCF2886 1 2
Audio Note Japan erbjöd ett riktigt bra och estetisk tilltalade rum med produkter av högsta klass. Hifi for Life.
DSCF2894 1 2
TLA spelade med spanska Lorenzo i detta mindre rum. Mycket fina produkter där man kända att magin fanns. Riktigt bra.
DSCF2905 1 2
Zeiler är ett duktigt, mindre företag som specialiserar sig på rörbyggen av högsta kvalitet. De har även en högtalare. Också riktigt bra!
DSCF3063 1 4
Tyska Stein Music var en positiv överraskning, där egna lösningar, helheten bidrog till ett av de allra bästa rummen. Riktigt bra!
DSCF3074 1 1
Från Sydkorea kommer Orchestalls, horisontellt placerade slutna lådor och spännande tänk. Tyvärr var rummet för litet för att bilda sig en korrekt uppfattning om prestanda.
DSCF3136 1 1
Western Electric visade upp deras extremt coola integrerade rörförstärkare samt en milt utryckt spännande “omnipolär” högtalare. Mycket bra! Här finns stor potential.
DSCF3073 1 2
Professor Edgar Chiouri på Princeton har utvecklat BACCH som hanterar maskeringen “crosstalk” när vi lyssnar på stereo, visade i ett av de större rummen upp ett relativt enkelt system. BACCH ADIO är försteg, dac, streamer och processor i en låda. Till den ett par aktiva Janszen högtalare. Det var ett magiskt rum. Enkelt, snyggt och elegant. Detta är ett långt steg framåt relativt traditionell stereolyssning.

DSCF2974 1 2
MBL spelade i år enbart på stora Xtreme systemet. MBL erbjuder ett av de mest genomtänkta lösningarna för uppspelning av musik i hemmamiljö. Här kommer du narmare upplevelsen. I jämförelse med många andra rum på mässan är MBL alltid i en egen division där förutom prestanda, föreläsningar av branschens bästa och livemusik ingår. Närmast på stolsraden sitter YouTuber’n Audiophile Junkie och garanterat svarar på YouTube frågor via telefonen. Han var faktiskt en riktigt kul kille.

DSCF3052 1 2
Ett utmärkt rum i år var amerikanska VAC som spelade tillsammans med Von Schweikert, där sonen nu tagit över och fortsätter pappans bidrag till välljud. Trevliga människor.

MATDAGS

DSCF3127 1 1
Mellan ett par av husen grillas det för fullt. Utmärkt om lunchgenen börjar göra sig påmint eller om man helt enkelt behöver vila benen – vilket man gör efter alla steg tagna under en mässdag. Min Appleklocka gratulerade mig för ovanligt många steg dessa dagar. Sällsynt!

INTRESSANT

DSCF3028 1 2
Göbel har när jag hört dem alltid övertygat. Här matchar på ett sällsynt sätt priset med prestanda. Det är mycket kostsamt, men det låter också på riktigt. Ett av de coolaste/bästa rummen på mässan.
DSCF3031 1 2
Mera Göbel – i deras rum fanns även en riktigt cool rigg med Kronos spelare i mitten flankerat av WADACs elektronik.
DSCF3067 1 2
Ares Cerat levererar riktigt bra elektronik. Ingen tvekan. I år också med högtalare, dock med svår hypnovirvel-design vilket gör det i princip omöjligt att fokusera på musiken – utan ögonbindel.
DSCF2879 1 2
Avantgarde gör synnerligen fina hornsystem, från aktiva Zero 1XD och uppåt. Nytt för i år är ett mindre, riktigt spännande system med två satelliter (som denna) och en aktiv bas.
DSCF2913 1 2
Ideon gör sannolikt marknadens bästa dac’ar. Absolute på bilden är extremt bra. Riktigt spännande blir det utöver hösten där det kommer enheter som bygger på samma teknik, dock i mer plånboksvänliga prisklasser.
DSCF2916 1 2
Från Sicilien kommer Trinaudio/rör. De spelade inte under mässan men visade nya designen. Visuell toppklass och mycket fina byggen. Vi vet också att de låter bra.
DSCF3009 1 2
TLA som spelade i ett par rum erbjuder riktigt bra elektronik. T.ex med hybridkonstruktionen TSI 300 som här.
DSCF3017 1 2
Fyne Audio visade upp även minstingen Vintage 5. Perfekt för bokhyllan och en högtalare som redan skapat stor efterfrågan.
DSCF3040 1 3
Metronome gör ovanligt välspelande digitalprodukter. Nya AQWO 2 i gyllene finish var riktigt snygg och som alltid i deras rum låter det bra.
DSCF3162 1 2
Omega Audio Concepts är ett av våra favoritmärken, för förstklassig elektronik, kablar och högtalare. Men också för att de vågar tänka utanför boxen. Här är deras cd spelare som har rykte om sig som en av de bästa någonsin.
DSCF3123 1 1
Cabasse är en av marknadens mest intressanta producenter. Detta måste ha varit mässans rimligaste, där integrerad med streaming samt högtalare går på ca 20 000:- Spelade riktigt fint.
DSCF3176 1 1
Technics SL 1000 R är skivspelaren som många håller högst. Inget BS men en gedigen genomarbetat konstruktion. Därför också fundament i andra mycket kostsamma spelare. Som synes går den att utrusta med en extra tonarm.
DSCF2967 1 2
WLM är ett relativt obekant märke för de flesta. Vi har känt dem i mer än 20 år och de har alltid levererat riktigt bra ljud, aktiva och passiva högtalare samt elektronik.
DSCF2993 1 3
D’Agostino får vara med helt enkelt för att designen faktiskt är riktigt kul och produkten så brutal. Och väl uppställd spelar de givetvis förträffligt.

OFF PISTE

DSCF3193 1 1
David Chesky gav mig ett kort och bad mig kolla på en högtalare 300m från mässområdet. Vi tog oss dit. Udda lokaler. Trevliga människor som till 100% var där för musiken och inte för pengarna. De levererade bland de mest välspelande rummen. Bullfrog heter högtalarna.
DSCF3216 1 1
Sista dagen var det precis tid att få med sig några intryck från sidomässan på Mariott. Som synes var trycket innan öppning inte precis som på huvudmässan. Men trevligt var det, och gott kaffe i trädgården innan öppning.
DSCF3221 1 2
Linkwitz erbjuder olika öppen baffel konstruktioner. Låter riktigt fint. För intresserade gäller enbart direktförsäljning.
DSCF3226 1 1
JMF Audio är en fransk tillverkare och leverar välljud i den högre divisionen. Utmärkta produkter.
DSCF3232 1 1
Alltid spännande med bra inspelningar – som dessa. Tyvärr fastnade jag inte för musiken.
DSCF3241 1 2
Seawave från Sydkorea hade precis som de senaste åren riktigt bra ljud. En av tillverkarna som alltid imponerar. Aluminium – så frakten lär bli – intressant!
DSCF3247 1 2
Tappade tyvärr namnet på utställarna. Det lät bra men jag tror designen blir svår i stugorna….
DSCF3253 1 1
Marco Serri erbjöd också välljud och komplett anläggning. Det finns så många duktiga konstruktörer, men svårt att nå fram i bruset från kändare varumärken.
DSCF3256 1 3
FM Acoustics har varit med mycket länge och uppskattas av audiofiler runt om i världen. Dock känns det som om hifin i övrigt tagit långa kliv och FM inte riktigt hängt med.
DSCF3257 1 1
Bayz har ett av de allra bästa elementen i marknaden – ett cylindriskt diskant/mellanregister. Här i den större Counterpoint 2.0. Rummet var ett av de allra bästa på hela mässan, där närhet till musiken och äkthet i återgivningen är långt mer intressant än vad de flesta lådhögtalare klarar av.

MIDDAG

767b0c89 a2d8 4771 b16e 998eefffab89
SAMMANFATTNING | MUNCHEN 64

Mässorna blir allt intensiva från år till år. Förutom mässan i sig är det möten och middagar. Man hinner aldrig med alla middagar som det bjuds in till, men man får välja några och variera sig lite. En middag som alltid och synnerligen i år var väldigt trevlig var MBL’s stora samling med över 100 gäster. Då fraktas man i buss till ett trevligt Gasthaus någonstans i utkanten av Munchen.

MBL har ett nära samarbete med orkestern Concerto Köln, som är bland världens främsta tolkare av Bach, också på tidsriktiga instrument. De brukar vara i Sverige någon gång per år, spela med radiosymfonikerna, osv. Får du möjlighet att höra dem, gör det. De är fantastiska. Så också denna gång. En mindre portion av orkestern spelade både före och under middagen och det var otroligt bra. En riktig höjdare.

Syftet med dessa middagar är givetvis att hälsa på kollegor, träffa nya, byta erfarenheter, ha trevligt osv. Och det blir många trevliga möten där man i samtal ofta kan gå lite mer på djupet och ta del av intressant information, vad tycker man egentligen i branschen om det ena och det andra, hur ser våra olika marknader ut osv.

Fick denna bild av en kollega och ett bra exempel på intressant samtalssällskap. Nummer två från höger är Andrew Quint från Absolute Sound sedan Jeremy Brian som håller i MBL för Nord Amerika, sedan professor Edgar Chiouri från Princeton som står bakom BACCH tekniken och slutligen David Chesky från Chesky Records. På andra sidan satt Youtubern Audiophile Junkie, Greg Beron som gör fantastiska tapedecks, med flera. Riktigt kul!

SLUTSATS

Årets mässa visade att alla länder återigen är med vilket är glädjande. Publikrekord med drygt 22000 besökare. Covid som de senaste par åren påverkat alla liknande sammankomster är historia, även om sådana tillfällen är de allra bästa för att fortfarande återfå kontakten med det eller andra virus. För egen del blev det så och fyra veckor efter mässan har mest gått åt att återfå energin. Så kan det bli med så mycket folk från hela världen i ett varmt och fuktigt “glashus”.

Det negativa som präglar branschen är de producenter som söker att utnyttja delar av världsmarknaden där störst, dyrast, tyngst och blingigast säljer bäst. Det förlöjligar branschen och handlar enbart om snabba och grova pengar. Skall produkter ha ett högt pris då får de också innehålla och erbjuda teknik och prestanda som står i relation till det. Denna osunda utveckling behöver ändras..

Det positiva är insikten bland många om att marknaden idag är förändrad, Europa och en större del av världen präglas av krig, räntor, höjda kostnader, inflation osv, vilket gör att fokus bör vara på produkter som passar den aktuella marknaden och som håller hög kvalitet till relevant pris. Det tycker jag vissa hade fått med sig och andra inte. Jag ser med tillförsikt framemot att vi kan erbjuda sunda och väl genomtänkta, passande produkter med detta fokus under året.