Italienska företaget Ixoost speglar redan innan man kommit in i mässhallarna tydligt att innovationslustan gått på högvarv de senaste par åren under covids tyngdtäcke. Känslan är att “alla” är tillbaka, stort och smått som vi skall återkomma till och glädjande syns besökare från hela världen.
Mässan är enormt stor, nästan för stor, och erbjuder en betydande risk för “information overflow” efter några varv. Besökarantalet i år var drygt 22 000. Den är helt klart dominerad av män. Nittionio procent är män, som spänner från professionell till laid-back-underground-audiofil, från överlägsen attityd till familjär vänlighet, från jag-hittade-inget-som-var-tillräckligt-bra-så jag-byggde-egna, till ödmjuk verklig kunskap. Mässan speglar en tvärsnitt av vårt släkte, med hifi som den gemensamma nämnaren. Många har varit verksamma inom denna bransch under lång tid. I denna relationsbransch är det inte nödvändigt att pensionera sig vid 60. Man kan fortsätta tills man har kopplat sin sista kabel och inte längre orkar, eller kanske låter nästa generation ta över.
Att ha möjligheten att engagera sig aktivt i sitt arbete så länge ens potential och intresse är starkt närvarande är en önskvärd dynamik för många verksamheter. Genom att ackumulera kunskap över tid, odlas kompetens för nästa generation som kan vidareutveckla teknik och erfarenhet, vilket kan till positiv tillväxt. Och många företag spänner över fler generationer. Medelåldern är generellt hög i branschen, vilket är både positivt och problematiskt.
Inom branschen är den digitala utveckligen givetvis mest betydande även om det analoga har en kraftig renässans och har i princip aldrig varit helt försvunnen. Sydkoreanska HifiRose är ett utmärkt exempel på digitalteknikens positiva framfart, som på ultrakort tid har gått från en undanskymd plats på mässan till att bli en av de största och mest imponerande utställarna med sin innovativa teknologi inom bland annat streaming. Intressant här är att personalen är yngre än vad vi typiskt ser hos t.ex Europeiska utställare.
Munchen är verkligen en underbar stad! Om du besöker mässan här så ska du lägga till några extra dagar för att upptäcka allt den här staden har att erbjuda. Ärligt talat har jag själv aldrig haft tillräckligt med tid för att se mycket mer än mässan, men jag försöker påminna mig själv om det varje år. Intrycket är ordning och reda och det finns alltid massor av människor som rör sig. Atmosfären och energin i staden är riktigt positiv och livlig.
Personligen tycker jag att det är bäst att bo inne i stan. Det finns massor av små Boutiquehotell som är betydligt mysigare än de större hotellen som ligger närmare mässhallarna, men några kilometer från centrum. När man bor mer centralt tar det enbart några minuter att promenera till stadskärnan. Det finns massor av fantastiska platser att besöka, till exempel den härliga Viktualienmarkt nära rådhusplatsen och utmärkta restauranger finns överallt!
Tunnelbanan är ett förstklassigt transportmedel i Munchen och det går enkelt att ta sig omkring i staden. Mässinträdet gäller även som biljett på buss och tunnelbana.
Klockan prick 10.00 slår portarna upp och du är nu välkommen in på mässområdet. Utställarna står redo och väntar entusiastiskt på att visa upp årets nyheter. Mässan sträcker sig över två stora byggnader som rymmer flera olika hallar. Det finns produkter på tre våningar att upptäcka! Nedan finns några av rummen som utmärker sig av olika anledningar. Att täcka alla rum och produkter är inte möjligt, så det får bli ett litet axplock.
USTÄLLARE – SHOW MODE
För ca 36 miljoner SEK får man ovanstående system från kinesiska ESD. Helt galet system givetvis som också faller utanför de normala ramarna och inget som går att överväga för någon med normalintresse för musik, sambo och lägenhet/hus. Kanske om man är singel och bor i en hangar. En eloge hursomhelst till ESD som släpat allt till mässan, vilket måste ses som en bragd i sig. När man sitter framför systemet låter det faktiskt som en riktig symfoniorkester. Och det är så det skall användas. I ett stort rum där du sitter 10-15m från hornen. Orkestermusiken får korrekt dimension och som tolkare av den blir det både levande och något en mindre anläggning aldrig kan åstadkomma. Intressant men absolut udda.
En annan intressant deltagare är en återkommande sydkoreansk utställare, arvinge till ett bilimperium, verkar ha gott om både tid och resurser eftersom han flyger in stora hornsystem/biografsystem etc och visar upp dem i ett av de större rummen på mässan. Inget sälj – enbart visning. Intressant är också tavlan längst bak i mitten, som visar ett gigantiskt bygge han nu verkar uppföra i Seoul. Det är ett hyfsat stort museum, i syfte att vissa upp liknande, äldre högtalarsystem. Kul att det finns sådana eldsjälar.
USTÄLLARE – TUNG HIFI
På andra och tredje våningsplanen finns de större rummen, inklusive några mindre, avsedda för att demonstrera anläggningarnas alla kvaliteter. De större rummen är ok och förutsättningarna generellt bra för att få till en trevlig presentation. Kostnaden för sådana rum – inklusive resa, boende osv är en märkbar utgift. Det ligger i utställarnas intresse att resultatet också blir bra.
Antalet utställare är stort. Antalet produkter som visas totalt är förvirrande stort och den massiva exponeringen leder ofrånkomligt till utmattning. Produkter som ligger nära varandra prismässigt levererar ofta på relativt samma nivå. Erbjuder de samma tekniska vägval är skillnaderna inte dramatiska. Att hitta produkter som sticker ut, som representerar något nytt och unikt, som för hifin framåt är svårare. Men de finns.
Det positiva inom tyngre hifi är att marknadens önskan om att alltid nå lite längre, få det lite bättre – har drivit kvalitet och upplevelser framåt. Det negativa, vilket idag bidrar till att förlöjliga hifi’n är många företags besatthet av att vara “dyrast”, utan att därmed kunna erbjuda relevant förbättring. Önskemål från specifika marknader där pris, storlek, bling och faktiskt även vikt är mer betydande för köplust än ljudkvaliteten i sig, har lett till producenters fartblinda deltagande i ett race där produkters pris/prestanda har passerat rimligheternas gränser. Branschen behöver komma bort från detta. Och vem vet hur länge dessa marknader är intressanta. Innan vi vet ordet av det slutar vi handla med samma marknader pga någon oförutsett global/lokal händelse, politiska olikheter etc. Bättre vore att styra om, på det stora och hela, utvecklingen mot vettiga nivåer, där hög kvalitet, de senaste rönen matchar marknadsrealiteterna. Extremprodukter kommer givetvis alltid att finnas och bör finnas, men den löjliga trend delar av branschen är inne i nu bör den absolut lämna bakom sig.
Ett exempel från den positiva ändan av skalan – från feltänkt till rätt tänkt – var en tysk distributörs rum. Det var ett av de mest givande rummen där förnuftet segrade. De spelade Mofi’s lilla stativhögtalare som Andrew Jones konstruerad. Dessa spelade med DS Audio etc. I DS Audios fall handlar det om revolutionerande vinylteknik som finns i prisklasser för alla. I Mofis fall om en högtalare för ca 3000 Euro som fungerade riktigt bra. Tillsammans gav detta rum en bättre helhetsupplevelse än vad många av de större presterade. Och det fanns fler liknande.
Ett exempel på motsatsen fanns i ett stort rum med DartZeel och Stenheim. Varför lämnar erfarna producenter ut rummet till lyssnare från hela världen och presenterar något så skrikit, hårt och trist, i synnerhet när prisnivån är mycket hög. Ingen presentation. Häpnadsväckande dåligt. Arrogans är väl det närmaste man kan komma en förklaring, och ett flagrant exempel på när producenter tänker att pris och märkesnamn är tillräckligt för att lyssnare skall låta sig förföras. Riktigt dåligt!
MATCHNING
Matchning är allt när det gäller hifi och välljud. I synnerhet när det handlar om sofistikerade produkter som ingår. Det är också problemet på mässor, där ivern efter att visa upp trendiga produkter inte sammanfaller med hur väl produkterna passar samman. Jag tror att de flesta kunder skulle uppskatta mer fokus på välljudskombinationer i allmänhet, gärna en förfining av samma över tid vilket också ger trygghet vid val av komponenter, istället för att alltid prova pusha de senaste trendprodukterna.
MATDAGS
INTRESSANT
OFF PISTE
MIDDAG
Mässorna blir allt intensiva från år till år. Förutom mässan i sig är det möten och middagar. Man hinner aldrig med alla middagar som det bjuds in till, men man får välja några och variera sig lite. En middag som alltid och synnerligen i år var väldigt trevlig var MBL’s stora samling med över 100 gäster. Då fraktas man i buss till ett trevligt Gasthaus någonstans i utkanten av Munchen.
MBL har ett nära samarbete med orkestern Concerto Köln, som är bland världens främsta tolkare av Bach, också på tidsriktiga instrument. De brukar vara i Sverige någon gång per år, spela med radiosymfonikerna, osv. Får du möjlighet att höra dem, gör det. De är fantastiska. Så också denna gång. En mindre portion av orkestern spelade både före och under middagen och det var otroligt bra. En riktig höjdare.
Syftet med dessa middagar är givetvis att hälsa på kollegor, träffa nya, byta erfarenheter, ha trevligt osv. Och det blir många trevliga möten där man i samtal ofta kan gå lite mer på djupet och ta del av intressant information, vad tycker man egentligen i branschen om det ena och det andra, hur ser våra olika marknader ut osv.
Fick denna bild av en kollega och ett bra exempel på intressant samtalssällskap. Nummer två från höger är Andrew Quint från Absolute Sound sedan Jeremy Brian som håller i MBL för Nord Amerika, sedan professor Edgar Chiouri från Princeton som står bakom BACCH tekniken och slutligen David Chesky från Chesky Records. På andra sidan satt Youtubern Audiophile Junkie, Greg Beron som gör fantastiska tapedecks, med flera. Riktigt kul!
SLUTSATS
Årets mässa visade att alla länder återigen är med vilket är glädjande. Publikrekord med drygt 22000 besökare. Covid som de senaste par åren påverkat alla liknande sammankomster är historia, även om sådana tillfällen är de allra bästa för att fortfarande återfå kontakten med det eller andra virus. För egen del blev det så och fyra veckor efter mässan har mest gått åt att återfå energin. Så kan det bli med så mycket folk från hela världen i ett varmt och fuktigt “glashus”.
Det negativa som präglar branschen är de producenter som söker att utnyttja delar av världsmarknaden där störst, dyrast, tyngst och blingigast säljer bäst. Det förlöjligar branschen och handlar enbart om snabba och grova pengar. Skall produkter ha ett högt pris då får de också innehålla och erbjuda teknik och prestanda som står i relation till det. Denna osunda utveckling behöver ändras..
Det positiva är insikten bland många om att marknaden idag är förändrad, Europa och en större del av världen präglas av krig, räntor, höjda kostnader, inflation osv, vilket gör att fokus bör vara på produkter som passar den aktuella marknaden och som håller hög kvalitet till relevant pris. Det tycker jag vissa hade fått med sig och andra inte. Jag ser med tillförsikt framemot att vi kan erbjuda sunda och väl genomtänkta, passande produkter med detta fokus under året.