Sedan numera världens största hifimässa flyttade till Munchen har båda branschen och besökare i allmänhet haft all anledning att känna sig nöjda. Att förlägga några dagar i maj i Munchen är ett sant nöje. Det är elegant, mysigt, välordnat, välbesökt, aktivt och lugnt på en och samma gång. Och maten, ölen är extremt bra. Ordet kalorisnålt tror jag inte finns på tyska så bara man inte går utöver de fyra dagar som mässan varar, är risken för skador låg. Lägre vistelse skulle vara förenad med viss fara för hjärtkrångel och metabola komplikationer.
Munchen är helt enkelt en fantastiskt trevlig stad. Det myllrar av folk, gatustånd, små och stora butiken, cafeer, restauranger. Trevlig stämning. Denna gång ankom jag staden på kvällen, dock inte för sent till vad som nu har blivit tradition, att snabbt ge sig till ett typiskt bayerskt matställe som Alte Wirt, Ratskeller eller liknande. Här är det husmanskost och weissbier på riktigt, lederhosen ingår. Stekt anka, knödel, kålsallad och weissbier. Bättre start på besöket är svår att tänka sig.
I år var äntligen mässan igång igen. Fyra dagar med extremt mycket hifi samlet under ett tak. För egen del blev två dagar tillräckligt då även annat måste få plats i kalendern. Nedan följer några intryck. Storyn skulle annars kunna göras oändlig. Det finns oerhört mycket intressant att berätta om från mässan, men vi får ta mer om specifika produkter och nyheter när de dyker upp under året.
Burmester
Förutom att Peter Gabriel, han heter faktiskt så, passerade vid knapptryckning så är Burmesters nya produktserie, samt nuvarande något vi kommer att vara en del av framöver. Ett företag som utstrålar högsta kvalitet, vilket inte minst märktes på deras proffsiga deltagande på mässan, trevliga människor och stämningen under torsdagskvällens middag. Burmesterrummet lät mycket bra. Produkterna är något av det mest välljudande och solida som går att investera i.
OMA
Rakt över hallen (en av många) fanns amerkanska OMA. Designen är särpräglad, vilket gör att det var intressant att titta in. Bärande ide att gå återgå till horn och rör, back to basics och designen är någon form av brutal industridesign. Är inte helt övertygad om att den går hem i alla läger, även om den ändå är uppfriskande. Lät det bra… – inte när jag lyssnade. (Men säkert bra under mera ordnade förhållanden)
D’Agostino
mannen som alla känner som pappa till Krell fick för några år sedan anledning att börja om. Ovanpå hans tunga tekniska bakgrund lyckades han å andra sidan med sin version av brutal-hifi-industri-design. Hans pjäser är synnerligen iögonfallande och gillar man att designen skall hamna någonstans mellan ubåt och flygplan blir det inte coolare än så här.
Wilson
fanns i flera rum. De spelade med Nagra, VTL och som här D’Agostino. Anläggningen är extremt cool med produkter i toppklass. Dock är detta ett exempel på när det är en dålig ide att spela på en mässa när man inte kan få till ljudet bättre än så här. Rummet innehåller flera andra anläggningar och det är massor av folk överallt. Ingen av dessa spelade bra – milt uttryckt. Det hade varit en fördel att inte spela dem alls. Dock fattar alla förhoppningsvis att i rätt sammanhang ger dessa fantastiska möjligheter till välljud.
DS Audio
premiärvisade en extremt smart och avancerat produkt för att centrera skivorna absolut korrekt vid uppspelning. Ett problem som man i allmänhet inte lägger mycket vikt med men det finns faktiskt rätt så många skivor där hålet i mitten inte är placerat helt centriskt i relation till skivspåren. Resultatet bli en svajig ljudbild med sämre fokus och tydlighet. DS Audio demade detta på mässan och det var förvånande stor skillnad före och efter justeringen. Produkten är redan beställd och landar i Sverige under sensommaren.
NAGRA
hade tagit med sig allt de hade hemma på hyllorna. Det var Nagra prylar i rummet för en zillion kronor. Också här är effekten att det är extremt coolt, Nagra och Wilson är två mycket skickliga tillverkare, men på något sätt blir det för mycket. Man passerar en gräns där prylarna utmanövrerar musiken. Och på den sidan av gänsen är det alltid något i upplevelsen och inlevelsen i musiken som saknas. Tyvärr.
Kronan på verket är deras nya skivspelare, ett mästerstycke och med 100% säkerhet en alldeles formidabel sådan.
SOULUTION/MAGICO
Har hört Magico i många sammanhang men här spelade de som bäst. Soulution är tillsammans med Magico exempel på mycket duktiga tillverkare. Här var ljudet välbalanserat, luftigt och avslappnat.
MBL
Lite längre bort i korridoren fanns MBL. Något missförstånd kring bokningen orsakade att de hamnnade i ett mindre rum än de bruker vara i, men det gjvorde det hela bara mer intressant. Xtreme MK II var uppsatt med bashornen nära både hörn och sidovägg och det var slående hur bra de ändå spelade i rummet. Basen var extremt tight, ljudet luftigt och oansträngt med riktig dynamik. Ett svårslaget system, vilket inte minst visade sig när gästspelande musikerpar avslutade med en inspelning av Jurgen Reiss, med rik dynamik milt uttryckt. Detta var en av mässans absolut bästa upplevelser och mil från genomsnittsrummen.
FYNE AUDIO
Från Scotland kommer Fyne Audio. Arvet från Tannoy är tydligt och en av mässans absolut trevligaste nyheter var deras kommande Classic serie. När vi tidigare sålde Tannoy var det alltid classic serien som både vi och kunderna såg som de mest intressanta. Här tror jag Fyne gör helt rätt. De har samma duktiga människor, överlägsna element och numera ett förmspråk som tilltalar många. Vi ser framemot dessa till sensommaren/hösten.
PIEGA / T+A
Piega låter alltid bra. De har bland branschens allra finaste top/mid element. Här i kombination med elektronik från T+A blev det riktigt lyckat. Två kvalitetsleverantörer i utmärkt harmoni.
GOLDEN EAR
Tyvärr var det svårt att få en hyffsat bild här,men Golden Ear är alltid värda att nämnas. Ett exempel på utmärkt pris/prestanda relation. GE används flitigt runt om i världen, fått massor med utmärkelser och passar både för musik och bio. Många har aktiva basar som Reference One på bilden. Spelar riktigt bra.
EINSTEIN
Tysk rör OTL teknik som spelar riktigt bra. Vet tyvärr inte vilka högtalarna var, men det spelade fint tillsammans.
ESTELON
Har rönt många framgångar de senaste åren och var en av mässans trevligaste upplevelser. Även i minsta modellen hörs det frigjorde, öppna och stora ljud som ger dig en känsla av att vara där, nära musiken. I den största som visades på mässan var givetvis detta avsevärt mer påtagligt och ljudet var oerhört fint upplöst, lättflytande och “äkta”. Här kan man verkligen njuta av musiken oavsett om det handlar om finlir eller brutal dynamik. Konstruktör och ägare är en mycket sympatiskt man som vi hoppas kunna presentera i Stockholm under hösten. Estelon fvinns redan hos oss för provlyssning.
BACCH
professor Edgar Chiouri från Princeton University har sedan några år tillbaka en teknik/produkt på marknaden som också i år demonstrerades av honom. Det handlar om avancerade algoritmer och teknik för att minimera den effekt “crosstalk” har på oss när vi lyssnar till musik via två kanaler. I korthet kan man säga att vi luras på en del av innehållet i musiken och med BACCH får man tillbaka rummet, djup och bredd, var instrumenten befinner sig i rummet och relationen mellan dem. Upplevelsen är realistisk och mer intensiv än vad stereo i sig kan åstadkomma. Vänligen kontakta oss för demonstration av tekniken.
ALSYVOX
Daniele Cohen är personen bakom Alsyvox. Enligt många världens bästa högtalare. Det som placerar dem i toppen med några få andra är att han tagit den magnestatiska tekniken mycket längre än vad liknande konstruktioner tidigare åstadkommit. Därav också häpnadsväckande prestanda. Under mässan i Munchen presenterades nya Rafaelo, med baspaneler på båda sidor om diskant/mellanregister. Daniele spelade dem med enbart 30W rör. Den lyster och upplösning som Rafaelo spelade med placerade dem i en egen klass. ps. vi spelar på de mindre Tintoretto i butiken. Samma högtalarserie men avsedda för mindre rum. Kontakta oss gärna för demo av dessa unika högtalare.
METRONOME / KALISTA
Franska Metronome presenterade nyheter inom båda serierna Metronome och Kalista. Den senare är den exklusivare serien. Toppmodellen och nyheten som visades är Kalista Dreamplay X, en DSD DAC, SACD spelare och streamer. Etremt fin maskin. I serien Metronome visdaes nya DSC samt Le Dac och Le Player. Extremt fina enheter och det lät riktigt bra i rummet.
AVANTGARDE
Alltid på plats i samma rum, lika populära som vanligt och lika mycket folk som vanligt hade också i år Avangarde som visade Trio XD hornen med dubbla bashorn. Avantgarde har snitsat till designen i nya serien riktigt bra tycker jag och de är duktiga att ta fram färger/ytor som nog appellerar till mångas sinne för estetik. Det låter alltid bra hos Avantgarde men givetvis behöver så pass stora system finliras med innan de passar helt in i rummet. Det är inte alltid så lätt att spela på mässor. Produkterna är riktigt bra!
AP-0
För första gången ställdes den ut offentligt i Europa. Enda gången i övrigt var en visning Japan tillsammans med DS-Audio, där den också mottog pris. AP-0 heter skivspelaren som produceras av en japansk precisionsverkstad avseende metalprodukter för industrin samt även klockindustrin. Detta är japansk precision när den är som bäst, vilket inte säger lite. Supercool industridesign, avskalad och samtidigt sofistikerad. Vi har distributionen för AP-0. Den första är klar och kommer finnas hos oss under sommaren. En juvel!
BAYZ
Parallellt arrangeras under mässdagarna en alternativ utställning på närliggande Hotel Mariott, Hifi De Luxe. Här är det klassiska hotelrum och mötesrum som används. Fördelen är färre människor och möjlighet att komma närmare både produkter och tillverkare i välkommen avsaknad av den stora mässans enorma brus. I ett av rummen spelade rundstrålande Bayz som med ett unikt rundstrålande element levererar grym dynamik och holografisk upplevelse. Elementet som Zoltan Bay har utvecklat är nog bland de allra bästa idag. Det som kan ligga dem i fatet är den udda form/rören i vilka basarna sitter. I rätt miljö är de definitivt mycket snyggare än en traditionell fyrkantig låda. Hursomhelst – man får en fantastisk musikupplevelse med Bayz.
OMEGA AUDIO CONCEPTS
på samma sidomässa ställde även Omega Audio Concepts ut och detta blev höjdpunkten under mässan. Också för att jag var där på kvällen och det var tid att köra genom några låtar för att uppleva anläggningen bättre. OAC är ett litet italienskt företag. Absolut kompromisslösa, gör extremt fina byggen och har inte fallit för den allmänna sjukan – att erbjuda dyraste komponenterna – bara för att andra är dyra. Tvärt om, deras största högtalare, på bilden, drevs av den nya rimligare integrerade Assolo. I övrigt i racket – spelade de på dac/drive och externa nätdelar till båda. Kablarna är också från dem.
Det första som slår en är den totala “tystnad” systemet spelar med. Detta är också en av huvudpunkterna i deras filosofi. I respekt för musiken och musikerna måste anläggningen vara helt transparent och “tyst”. Och det märks verkligen via deras produkter. När andra talar om “tyst” är det inte samma sak som här. Detta är verkligen tyst. Det gör också att musikupplevelsen är häpnadsväckande realistisk vad gäller förståelsen av rum, klang, instrumentens karaktär, relationen mellan dem och placeringen i rummet. Dynamiken är också fantastisk bra. Vi testade även deras mindre anläggningar och alla erbjöd samma känsla, men anpassade för olika rumsstorlekar och intressenivå. Allt de gör är i aluminium och hantverket är extremt bra. Deras hantering och utformning av aluminium är ren konst. Designen är supercool. OAC är verkligen i en klass för sig, och med tanke på att detta var en av de “rimligare” anläggningarna på mässan var resultatet ännu mer imponerande. En fördel för OAC är givetvis att de gör allt själv och kan då enklare hantera alla parametrar, utan överraskningar.
OAC var helt enastående bra. Och jag kunde bara hålla med när kommentarerna runt om var “mässans bästa”.