VIVID AUDIO 

Ett öppet fönster till musiken

Vivid
VIVID AUDIO

PERFEKTION

PRESTANDA – STIL – DRAMA.
Vivid Audio´s högtalare ser ut och låter, olikt alla du någonsin har upplevt tidigare. Från ett tomt pappersark till en färdig produkt, är varje Vivid Audio-högtalare skapad för ett enda syfte – för att ge dig ett perfekt transparent, naturligt ljud, fritt från färg, resonans och reflektion. Vilket innebär att du får njuta av musiken du älskar på ett helt nytt sätt; precis som det skrevs, framfördes och var tänkt att höras. Som ett ingenjörsdrivet företag bygger vi våra högtalare enligt rigorösa tekniska standarder, inte prisklasser. Vilka Vivid Audio-högtalare du än väljer kommer du att dra nytta av samma handgjorda element i världsklass, crossovers, kabinett och andra unika skräddarsydda teknologier. Oavsett om du är en hängiven audiofil, kräsen musikälskare, hemunderhållningsentusiast eller någon som känner igen, förväntar sig och kräver bara det allra bästa, hittar du dina perfekta högtalare här.

VIVID AUDIO TEKNOLOGIER
Vivid Audio-teamet representerar över 4 decennier av erfarenhet av att leverera produkter som innehåller mer än bara innovativ ingenjörskonst och skräddarsydda delar.

CDP – CATENARY DOME PROFILE
Membranet är en kritisk faktor för högtalarens prestanda. När den rör sig böjs den, vilket kan skapa den tunna, metalliska resonansen som kallas break-up. Det är möjligt att minska denna effekt genom att dämpa, men det är alltid en kompromiss. Så, som ingenjörer, tänkte vi: istället för att lägga ner tid och lägga till komplexitet på att försöka rätta till det, varför inte eliminera problemet helt och hållet? Vårt första framsteg var att tillämpa en upptäckt som gjordes av designern Laurence Dickie för mer än 20 år sedan. Att lägga till en ring av kolfiber runt kanten på kupolen av anodiserad aluminiumlegering ökar styvheten och skjuter upp brytningsfrekvenserna betydligt högre. Det verkliga genombrottet kom när vi kombinerade denna teknik med en omoptimerad kupolprofil. Med hjälp av finita-elementanalys (FEA) upptäckte vi att en kontaktlinjekurva – formen som naturligt beskrivs av en kedja som är upphängd mellan två punkter – tar första uppdelningslägen nästan en oktav högre än i en konventionell sfärisk kupol. Denna nästan fördubbling i prestanda garanterar en oöverträffad renhet av ljud, särskilt i det avgörande mellanregisterbandet. Vi använder denna unika, patenterade dome-profil i alla Vivid Audio upper-mid- och högfrekvensdrivrutiner.

TTL – TAPERED TUBE LOADING
För lyssnaren är ljudet som produceras från högtalarens framsida uppenbarligen det viktigaste. För oss som ingenjörer är frågan om ljudet som kommer bakifrån lika viktig. Såvida den inte är innesluten eller försvinner, kommer den att reflekteras från lådans bakvägg och störa den framåtriktade strålningen och lägga till oönskad färg och resonans. Vår lösning är Tapered Tube Loading (TTL) som är designad för att absorbera, snarare än att bara innehålla, det bakåtriktade ljudet. Driveren är kopplad till ett rör som smalnar av exponentiellt och är fyllt med ullfiber. Avsmalningen komprimerar naturligt dämpningsmaterialet, så att ljudet absorberas helt i slutet av röret; ingen reflekteras tillbaka genom diafragman. TTL är nu vår standardlösning för alla Vivid Audio mellan- och högfrekvensenheter.

SFM – SUPER FLUX MAGNETS
En av hemligheterna bakom vår avsmalnande rörladdningstekniks enastående prestanda är vår innovativa Super Flux Magnet. Ett väsentligt krav vid utformningen av drivdon för användning med avsmalnande rörabsorbenter är att de har ett stort centralt hål. Den bakmonterade radiella magneten underlättar detta samtidigt som den bibehåller den minsta ytterdiametern så att elementen kan vara nära varandra. Våra superflödesmagneter har ett mycket fokuserat fält som ger vår D26-diskant ett toppflöde på 2,5T – ungefär dubbelt så mycket som på de flesta 25 mm diskanthögtalare – och en effektivitet på 96dB

HVF – HIGHLY VENTED FORMER
För att maximera magnetiskt flöde måste gapet mellan spolen och polen i ett högtalarelement vara så smal som möjligt (i vår är den knappt en tredjedels millimeter tvärs över). När spolformaren rör sig upp och ner i detta gap som en kolv i en cylinder, komprimeras luft bakom dammkupolen, vilket skapar motstånd och dämpar konens rörelse, speciellt vid låga frekvenser. Den enklaste lösningen är att göra ett hål i magnetpolen – men det ger resonans. Ett mer förfinat tillvägagångssätt är en rad med hål i spolformaren.

Detta driver upp resonansen och minskar dess skärpa (eller Q-faktor), men skapar hörbart ljud när luften passerar genom hålen. Vi har tagit detta ett steg längre med vår Highly Vented Former (HVF) där nästan hälften av ytan består av hål. Detta flyttar resonansen rakt ut ur bandet och sänker Q-faktorn till en punkt där den nästan inte går att upptäcka; den eliminerar också luftbrus och erbjuder en nästan perfekt lösning på ett urgammalt problem.

HAC – HÖGJUSTERAT CHASSI
I högtalarelement hålls magneten, upphängningarna, röstspole- och konenheten i chassit. Nyckeln till en bra chassidesign är att se till att det inte finns något bakom konen som kan orsaka resonans, reflektion eller någon annan störning av ljudet som kommer från baksidan av membranet. Eventuella hinder kommer att påverka konens fria rörelse och därmed ljudet som kommer från elementets framsida.

Tidigare var ett chassi lite mer än en pressad metallskål med hål i det: inte överraskande orsakade detta allvarliga problem med både resonans och reflektion. Dagens mer raffinerade chassi (inklusive vårt) är gjorda av pressgjuten aluminium; dock använder de flesta tillverkare breda stag, eftersom detta förenklar verktyget.

Däremot har de 12 strävorna i ett Vivid Audio-chassi ett unikt smalt förhållande och är skickligt justerade för att minimera hinder. Till exempel vår C125 låg-mellan element har fjäderben bara 3 mm breda; och med en total yta på bara 10 % av konytan är de akustiskt nästan osynliga. Förutom deras smala frontalområde är de också ovanligt djupa. Detta har den extra fördelen att nästan tredubbla det totala chassits utstrålningsarea, vilket gör det till en mycket effektiv kylfläns för motorenheten, vilket minskar kraftkompressionen när rörelsen ökar.

RCCM – REACTION CANCELLING COMPLIANT MOUNT
Newtons tredje rörelselag säger att “varje åtgärd producerar en lika och motsatt reaktion” – en princip som gäller för alla mekaniska system, inklusive högtalarmotorer. När könen skjuts framåt av strömmen i spolen utövar den en lika stor och motsatt kraft på magneten, vilket får den att röra sig. I sig är denna rörelse ofarlig: problemen uppstår om elementet kopplas till lådan, som fungerar som ett bollplank och skapar resonans och ljudfärgning.

Hos Vivid Audio närmar vi oss denna fråga på två sätt. Våra mellan- och högfrekventa enheter är upphängda på silikon O-ringar, som kopplar bort elementet och lådan, vilket förhindrar dem från strukturella resonanser. Denna teknik fungerar dock inte med baselement. För att koppla bort sådana tunga enheter effektivt måste O-ringen vara så mjuk att den inte skulle bära deras vikt. På Vivid Audio har vi utvecklat en radikalt enkel lösning, kallad Reaction Cancelling Compliant Mount (RCCM). Vi placerar drivarna rygg mot rygg på motsatta sidor av lådan, med magneterna sammankopplade. Krafterna i magneterna elimineras exakt, så ingen rörelse överförs till lådan och all resonans elimineras.

RCP – REACTION CANCELLING PORTS
Newtons tredje lag gäller också vid högtalarportarna. Här producerar luften som rusar in och ut en lika och motsatt reaktionskraft på lådan vilket gör att kvaliteten på portutgången beror på hur lådan är monterad på golvet. Vi söker enkla, eleganta lösningar där det är möjligt och utvecklade därför våra Reaction Cancelling Ports (RCP), som helt enkelt är två motsatta portar som avbryter kabinettets reaktion helt.

ACOUSTICALLY DESIGNED CABINETS
Som ingenjörer har vi alltid varit fascinerade av kompositmaterial. Och det är deras anmärkningsvärda mångsidighet och styrka vs vikt som gör tillverkning av våra radikalt formade kabinett möjlig. Vi tillverkar dem alla helt in-house, för hand, vilket ger oss fullständig kontroll över material, verktyg, produktion, efterbehandling och kvalitet. En av nyckelfunktionerna (förvisso försäljningsargument) hos konkurrerande system är deras tyngd.

Och i högtalare där du har frontmonterade baselement, är en tung bas nödvändig för att förhindra att lådan rör sig. Med vårt Reaction Cancelling Compliant Mount kräver vi ingen vikt (även vårt flaggskepp GIYA G1 Spirit väger bara 80 kg) men vi behöver styvhet. Så vi bygger våra kabinett i glasfiberförstärkt komposit, vilket gör att vi kan lägga till styvhet precis där det behövs.

VIVID AUDIO FILTER NETWORKS CROSSOVERS
är avgörande för att leverera frekvensbandet på lämpligt sätt till rätt element, hålla elementen i fas och leverera ett balanserat ljud. Vi använder passiva Linkwitz-Riley-filter, utvecklade internt med hjälp av datorstödd analys och design, som ger nivåer av jämnhet, noggrannhet och fasmatchning som en gång troddes bara möjliga med aktiva system. Ovanligt och viktigt är att vi bygger alla våra crossovers själva, internt, där tester visar att de ger bättre resultat än något tillgängligt från en tredje part. I kombination med våra släta, kantfria kabinett ger filtren ett nästan perfekt balanserat, symmetriskt ljud. Ljudfältet är också väldigt brett, så även om det oundvikligen fortfarande finns en “sweet spot” (som det alltid är med all stereoåtergivning) där du sitter i förhållande till högtalarna är det mycket mindre kritiskt än med många system.

PASSAR FÖR

I teknisk mening för den som är intresserad av produkter där man tänker “utanför boxen” och flyttar gränserna för vad som är möjligt med konventionella lådor. Vivid Audio är genomtänkte i detalj, och bland de tekniskt mest intressanta konstruktionerna i marknaden. 

För dig som musikintresserad betyder det en kraftfullt förbättrad upplevelse av musiken där det subtila i den nu också hörs och känns.