VIVID AUDIO 

Ett öppet fönster till musiken

Vivid
VIVID AUDIO

PERFEKTION

PRESTANDA – STIL – DRAMA.
Vivid AudioÂŽs högtalare ser ut och lĂ„ter, olikt alla du nĂ„gonsin har upplevt tidigare. FrĂ„n ett tomt pappersark till en fĂ€rdig produkt, Ă€r varje Vivid Audio-högtalare skapad för ett enda syfte – för att ge dig ett perfekt transparent, naturligt ljud, fritt frĂ„n fĂ€rg, resonans och reflektion. Vilket innebĂ€r att du fĂ„r njuta av musiken du Ă€lskar pĂ„ ett helt nytt sĂ€tt; precis som det skrevs, framfördes och var tĂ€nkt att höras. Som ett ingenjörsdrivet företag bygger vi vĂ„ra högtalare enligt rigorösa tekniska standarder, inte prisklasser. Vilka Vivid Audio-högtalare du Ă€n vĂ€ljer kommer du att dra nytta av samma handgjorda element i vĂ€rldsklass, crossovers, kabinett och andra unika skrĂ€ddarsydda teknologier. Oavsett om du Ă€r en hĂ€ngiven audiofil, krĂ€sen musikĂ€lskare, hemunderhĂ„llningsentusiast eller nĂ„gon som kĂ€nner igen, förvĂ€ntar sig och krĂ€ver bara det allra bĂ€sta, hittar du dina perfekta högtalare hĂ€r.

VIVID AUDIO TEKNOLOGIER
Vivid Audio-teamet representerar över 4 decennier av erfarenhet av att leverera produkter som innehÄller mer Àn bara innovativ ingenjörskonst och skrÀddarsydda delar.

CDP – CATENARY DOME PROFILE
Membranet Ă€r en kritisk faktor för högtalarens prestanda. NĂ€r den rör sig böjs den, vilket kan skapa den tunna, metalliska resonansen som kallas break-up. Det Ă€r möjligt att minska denna effekt genom att dĂ€mpa, men det Ă€r alltid en kompromiss. SĂ„, som ingenjörer, tĂ€nkte vi: istĂ€llet för att lĂ€gga ner tid och lĂ€gga till komplexitet pĂ„ att försöka rĂ€tta till det, varför inte eliminera problemet helt och hĂ„llet? VĂ„rt första framsteg var att tillĂ€mpa en upptĂ€ckt som gjordes av designern Laurence Dickie för mer Ă€n 20 Ă„r sedan. Att lĂ€gga till en ring av kolfiber runt kanten pĂ„ kupolen av anodiserad aluminiumlegering ökar styvheten och skjuter upp brytningsfrekvenserna betydligt högre. Det verkliga genombrottet kom nĂ€r vi kombinerade denna teknik med en omoptimerad kupolprofil. Med hjĂ€lp av finita-elementanalys (FEA) upptĂ€ckte vi att en kontaktlinjekurva – formen som naturligt beskrivs av en kedja som Ă€r upphĂ€ngd mellan tvĂ„ punkter – tar första uppdelningslĂ€gen nĂ€stan en oktav högre Ă€n i en konventionell sfĂ€risk kupol. Denna nĂ€stan fördubbling i prestanda garanterar en oövertrĂ€ffad renhet av ljud, sĂ€rskilt i det avgörande mellanregisterbandet. Vi anvĂ€nder denna unika, patenterade dome-profil i alla Vivid Audio upper-mid- och högfrekvensdrivrutiner.

TTL – TAPERED TUBE LOADING
För lyssnaren Àr ljudet som produceras frÄn högtalarens framsida uppenbarligen det viktigaste. För oss som ingenjörer Àr frÄgan om ljudet som kommer bakifrÄn lika viktig. SÄvida den inte Àr innesluten eller försvinner, kommer den att reflekteras frÄn lÄdans bakvÀgg och störa den framÄtriktade strÄlningen och lÀgga till oönskad fÀrg och resonans. VÄr lösning Àr Tapered Tube Loading (TTL) som Àr designad för att absorbera, snarare Àn att bara innehÄlla, det bakÄtriktade ljudet. Driveren Àr kopplad till ett rör som smalnar av exponentiellt och Àr fyllt med ullfiber. Avsmalningen komprimerar naturligt dÀmpningsmaterialet, sÄ att ljudet absorberas helt i slutet av röret; ingen reflekteras tillbaka genom diafragman. TTL Àr nu vÄr standardlösning för alla Vivid Audio mellan- och högfrekvensenheter.

SFM – SUPER FLUX MAGNETS
En av hemligheterna bakom vĂ„r avsmalnande rörladdningstekniks enastĂ„ende prestanda Ă€r vĂ„r innovativa Super Flux Magnet. Ett vĂ€sentligt krav vid utformningen av drivdon för anvĂ€ndning med avsmalnande rörabsorbenter Ă€r att de har ett stort centralt hĂ„l. Den bakmonterade radiella magneten underlĂ€ttar detta samtidigt som den bibehĂ„ller den minsta ytterdiametern sĂ„ att elementen kan vara nĂ€ra varandra. VĂ„ra superflödesmagneter har ett mycket fokuserat fĂ€lt som ger vĂ„r D26-diskant ett toppflöde pĂ„ 2,5T – ungefĂ€r dubbelt sĂ„ mycket som pĂ„ de flesta 25 mm diskanthögtalare – och en effektivitet pĂ„ 96dB

HVF – HIGHLY VENTED FORMER
För att maximera magnetiskt flöde mĂ„ste gapet mellan spolen och polen i ett högtalarelement vara sĂ„ smal som möjligt (i vĂ„r Ă€r den knappt en tredjedels millimeter tvĂ€rs över). NĂ€r spolformaren rör sig upp och ner i detta gap som en kolv i en cylinder, komprimeras luft bakom dammkupolen, vilket skapar motstĂ„nd och dĂ€mpar konens rörelse, speciellt vid lĂ„ga frekvenser. Den enklaste lösningen Ă€r att göra ett hĂ„l i magnetpolen – men det ger resonans. Ett mer förfinat tillvĂ€gagĂ„ngssĂ€tt Ă€r en rad med hĂ„l i spolformaren.

Detta driver upp resonansen och minskar dess skÀrpa (eller Q-faktor), men skapar hörbart ljud nÀr luften passerar genom hÄlen. Vi har tagit detta ett steg lÀngre med vÄr Highly Vented Former (HVF) dÀr nÀstan hÀlften av ytan bestÄr av hÄl. Detta flyttar resonansen rakt ut ur bandet och sÀnker Q-faktorn till en punkt dÀr den nÀstan inte gÄr att upptÀcka; den eliminerar ocksÄ luftbrus och erbjuder en nÀstan perfekt lösning pÄ ett urgammalt problem.

HAC – HÖGJUSTERAT CHASSI
I högtalarelement hÄlls magneten, upphÀngningarna, röstspole- och konenheten i chassit. Nyckeln till en bra chassidesign Àr att se till att det inte finns nÄgot bakom konen som kan orsaka resonans, reflektion eller nÄgon annan störning av ljudet som kommer frÄn baksidan av membranet. Eventuella hinder kommer att pÄverka konens fria rörelse och dÀrmed ljudet som kommer frÄn elementets framsida.

Tidigare var ett chassi lite mer Àn en pressad metallskÄl med hÄl i det: inte överraskande orsakade detta allvarliga problem med bÄde resonans och reflektion. Dagens mer raffinerade chassi (inklusive vÄrt) Àr gjorda av pressgjuten aluminium; dock anvÀnder de flesta tillverkare breda stag, eftersom detta förenklar verktyget.

DÀremot har de 12 strÀvorna i ett Vivid Audio-chassi ett unikt smalt förhÄllande och Àr skickligt justerade för att minimera hinder. Till exempel vÄr C125 lÄg-mellan element har fjÀderben bara 3 mm breda; och med en total yta pÄ bara 10 % av konytan Àr de akustiskt nÀstan osynliga. Förutom deras smala frontalomrÄde Àr de ocksÄ ovanligt djupa. Detta har den extra fördelen att nÀstan tredubbla det totala chassits utstrÄlningsarea, vilket gör det till en mycket effektiv kylflÀns för motorenheten, vilket minskar kraftkompressionen nÀr rörelsen ökar.

RCCM – REACTION CANCELLING COMPLIANT MOUNT
Newtons tredje rörelselag sĂ€ger att “varje Ă„tgĂ€rd producerar en lika och motsatt reaktion” – en princip som gĂ€ller för alla mekaniska system, inklusive högtalarmotorer. NĂ€r könen skjuts framĂ„t av strömmen i spolen utövar den en lika stor och motsatt kraft pĂ„ magneten, vilket fĂ„r den att röra sig. I sig Ă€r denna rörelse ofarlig: problemen uppstĂ„r om elementet kopplas till lĂ„dan, som fungerar som ett bollplank och skapar resonans och ljudfĂ€rgning.

Hos Vivid Audio nÀrmar vi oss denna frÄga pÄ tvÄ sÀtt. VÄra mellan- och högfrekventa enheter Àr upphÀngda pÄ silikon O-ringar, som kopplar bort elementet och lÄdan, vilket förhindrar dem frÄn strukturella resonanser. Denna teknik fungerar dock inte med baselement. För att koppla bort sÄdana tunga enheter effektivt mÄste O-ringen vara sÄ mjuk att den inte skulle bÀra deras vikt. PÄ Vivid Audio har vi utvecklat en radikalt enkel lösning, kallad Reaction Cancelling Compliant Mount (RCCM). Vi placerar drivarna rygg mot rygg pÄ motsatta sidor av lÄdan, med magneterna sammankopplade. Krafterna i magneterna elimineras exakt, sÄ ingen rörelse överförs till lÄdan och all resonans elimineras.

RCP – REACTION CANCELLING PORTS
Newtons tredje lag gÀller ocksÄ vid högtalarportarna. HÀr producerar luften som rusar in och ut en lika och motsatt reaktionskraft pÄ lÄdan vilket gör att kvaliteten pÄ portutgÄngen beror pÄ hur lÄdan Àr monterad pÄ golvet. Vi söker enkla, eleganta lösningar dÀr det Àr möjligt och utvecklade dÀrför vÄra Reaction Cancelling Ports (RCP), som helt enkelt Àr tvÄ motsatta portar som avbryter kabinettets reaktion helt.

ACOUSTICALLY DESIGNED CABINETS
Som ingenjörer har vi alltid varit fascinerade av kompositmaterial. Och det Àr deras anmÀrkningsvÀrda mÄngsidighet och styrka vs vikt som gör tillverkning av vÄra radikalt formade kabinett möjlig. Vi tillverkar dem alla helt in-house, för hand, vilket ger oss fullstÀndig kontroll över material, verktyg, produktion, efterbehandling och kvalitet. En av nyckelfunktionerna (förvisso försÀljningsargument) hos konkurrerande system Àr deras tyngd.

Och i högtalare dÀr du har frontmonterade baselement, Àr en tung bas nödvÀndig för att förhindra att lÄdan rör sig. Med vÄrt Reaction Cancelling Compliant Mount krÀver vi ingen vikt (Àven vÄrt flaggskepp GIYA G1 Spirit vÀger bara 80 kg) men vi behöver styvhet. SÄ vi bygger vÄra kabinett i glasfiberförstÀrkt komposit, vilket gör att vi kan lÀgga till styvhet precis dÀr det behövs.

VIVID AUDIO FILTER NETWORKS CROSSOVERS
Ă€r avgörande för att leverera frekvensbandet pĂ„ lĂ€mpligt sĂ€tt till rĂ€tt element, hĂ„lla elementen i fas och leverera ett balanserat ljud. Vi anvĂ€nder passiva Linkwitz-Riley-filter, utvecklade internt med hjĂ€lp av datorstödd analys och design, som ger nivĂ„er av jĂ€mnhet, noggrannhet och fasmatchning som en gĂ„ng troddes bara möjliga med aktiva system. Ovanligt och viktigt Ă€r att vi bygger alla vĂ„ra crossovers sjĂ€lva, internt, dĂ€r tester visar att de ger bĂ€ttre resultat Ă€n nĂ„got tillgĂ€ngligt frĂ„n en tredje part. I kombination med vĂ„ra slĂ€ta, kantfria kabinett ger filtren ett nĂ€stan perfekt balanserat, symmetriskt ljud. LjudfĂ€ltet Ă€r ocksĂ„ vĂ€ldigt brett, sĂ„ Ă€ven om det oundvikligen fortfarande finns en “sweet spot” (som det alltid Ă€r med all stereoĂ„tergivning) dĂ€r du sitter i förhĂ„llande till högtalarna Ă€r det mycket mindre kritiskt Ă€n med mĂ„nga system.

PASSAR FÖR

I teknisk mening för den som Ă€r intresserad av produkter dĂ€r man tĂ€nker “utanför boxen” och flyttar grĂ€nserna för vad som Ă€r möjligt med konventionella lĂ„dor. Vivid Audio Ă€r genomtĂ€nkte i detalj, och bland de tekniskt mest intressanta konstruktionerna i marknaden. 

För dig som musikintresserad betyder det en kraftfullt förbĂ€ttrad upplevelse av musiken dĂ€r det subtila i den nu ocksĂ„ hörs och kĂ€nns.Â