FAQ

Varför skall jag handla hos Audio Concept?

Vi är en fri butik som själva väljer vilka produkter vi skall arbeta med. Vi väljer produkter baserat på kvalitet – från en global marknad. Vi söker en kombination av välljud, god design och service. Vi ansvarar också för några märken på den svenska marknaden och i vissa fall den skandinaviska. Kvalitet är nyckelordet och vi väljer gärna europeiskt för att vi i Europa har lång erfarenhet av välproducerade produkter samt att det ger en positiv miljöaspekt.

När du väl är hos oss får du gott om tid för att komma i mål med din investering. Det sägs att vi är duktiga på att förstå vad kunden söker samt att ge den assistans som gör skillnaden mellan ett köp – och ett lyckat köp.

Vi som arbetar hos Audio Concept är vuxna människor med stor erfarenhet av hifi. Vi gillar sunt förnuft och  – god gammaldags serviceanda….

Vilken komponent är viktigast i kedjan?

När du kommer till oss och vi börjar från scratch så är högtalaren den viktigaste komponenten. Musik talar till våra känslor och det gäller därför att hitta det sätt du vill att musik skall förmedlas på – känslan som i synnerhet högtalarna förmedlar just till dig. Hur det går till och hur vi går vidare därifrån berättar vi mer om när du är här…

Har du redan en anläggning men vill utveckla den har vi kompetensen för att veta vad som passar eller inte passar i sammanhanget. Med vårt sällsynt breda produktutbud kan vi alltid komma i mål och få fram den produkt som passar just dig.

Hur ser vi på kablar?

Anläggningen måste alltid ses som en helhet varför allt som introduceras i den kommer att förändra den totala upplevelsen. Det medför att t ex en kabel kommer att ge en upplevd skillnad. Det betyder dock inte automatiskt att en dyr kabel gör ett bättre jobb än en rimligare. Kvalitet är dock alltid bra och man får i regel vad man betalar för. Men matchningen av rätt kabel väger tyngst.

Vi rekommenderar därför att du efter att ha bestämt dig för anläggningen lånar några olika kablar och i din egen miljö lyssnar dig till vilken som fungerar bäst.

Varför har vi även ett dedicerat akustikrum?

Syftet med vårt Level 3 rum är visa betydelsen av akustik – ovanpå en bra anläggning. I detta rum är förutsättningarna optimerade för vad helst vi spelar på. En fantastisk anläggning blommar ut ännu mer när den får rätt omgivning. Det har du möjlighet att uppleva i det dedicerade akustikrummet.  Akustik i världsklass – kort och gott.

Olika högtalartekniker. hur väljer jag rätt teknik?

Vi erbjuder i vårt sortiment högtalare som representerar teknikerna, direktstrålande, horn, dipoler och rundstrålande. Under dessa finns det även några varianter. T.ex kan man säga att det under direktstrålande finns basreflex, slutna, transmission line osv.

Vilken man väljer avhänger av fler faktorer som t.ex musiksmak, rum, preferens etc. När du är hos oss tar vi dig genom de olika teknikerna om du så önskar. Syftet är att hitta rätt produkt för dig. Det ligger i vårt intresse att den lösning vi föreslår dig blir perfekt.

Vad tror vi om framtiden – kommer cd’n att försvinna?

Svaret är att CDn kommer att leva sida vid sida med vinyl och clientbaserade lösningar. Det finns miljoner och åter miljoner CD-skivor och spelare runt om i världen. Det kommer fortsatt att vara intressant att få fram ännu bättre ljudåtergivning av CD- skivor som redan finns. Och visst vore det trevligt med fler bra inspelningar också?

Vissa kommer att välja att enbart spela vinyl, cd radio osv direkt från sin hifi-anläggning. Andra kommer att kombinera det med något clientbaserat alternativ, där ljud strömmas från en central lagringsmiljö i ditt nätverk eller från nätet. Bekvämlighetsmässigt erbjuder denna teknik mycket, som ett komplement till det gamla – snarare än att det ena på kort sikt ersätter det andra.

Varför är inte alla våra produkter testade i svenska tidningar?

De flesta av våra varumärken och produkter är testade i internationell press sedan många år tillbaka. De är både kritikerrosade, prisbelönta och eftertraktade av kräsna köpare.  Men vissa av produkterna har inte funnits på den svenska marknaden förrän vi har fått förtroendet att ansvara för dem. Med tiden kommer det också fler svenska tester, men vi ser inte detta som väldig viktigt för att du skall få rätt produkt. Svenska tidningar är relativt små och hinner/får inte testa mer än en bråkdel av vad som finns på marknaden, och ofta är det samma produkter/märken som går igen. Tillförlitligheten i tester får bli upp till var och en att avgöra. Vårt råd är att se dessa som en indikation – på något – snarare än ett absolut underlag för ditt beslut. Att få till riktigt välljud är mer komplicerat än som så. Om du hursomhelst tycker det är viktigt och intressant att läsa tester om produkterna, fråga då oss gärna. Utmärkta tester finns som sagt på alla produkter. Det viktigaste för resultatet är att vi i arbetet som din leverantör, har kompetensen, erfarenheten och viljan – så att ditt köp blir lyckad. Det ligger i vårt intresse att du blir nöjd.

Är vi miljömedvetna?

Audio Concept började tidigt tala om och agera för medvetenhet om miljön, speciellt i relation till vår elektronik-konsumption. Detta speglar sig i vårt produktutbud, vår inriktning för kvalitetsprodukter, annonsering mm. Vi är medlemmar i föreningen Elektronikåtervinning i Sverige för ansvarsfull återvinning och avfallshantering.

Kan du byta in produkter hos oss?

Det kan du, och du får marknadsmässiga priser. Om vi i ett specifikt fall väljer att avstå från inbyte, kan vi alltid hjälpa dig att sälja produkterna. Det viktiga är att vi alltid kommer i mål – så att du får din nya anläggning och samtidigt ”blir kvitt” din gamla.

Kan vi lämna in produkter hos er för reparation?

Alla nya produkter som är köpta hos oss har vi ansvar för enligt lag, och vi ombesörjer reparationer inom och efter garantitiden via certifierade verkstäder. Har du andra produkter, kan vi i de allra flesta fall förmedla din förfrågan till rätt instans, så att du får hjälp.

Kan jag ringa eller maila in tekniska frågor till er?

Du är välkommen att ta kontakt med oss om du har tekniska frågor. Av tidsskäl prioriterar vi våra kunders frågor, och vi provar i mån av tid att assistera övriga. Även om tekniken kanske har orsakat dig bekymmer, går det mesta att få rätsida på – oftast relativt enkelt.

Ps. för att sätta det med helpdesk lite i perspektiv, och samtidigt komma på gott humör – ta en titt på filmen nedan….

<iframe width=”626″ height=”469″ src=”https://www.youtube.com/embed/pQHX-SjgQvQ” frameborder=”0″ allowfullscreen></iframe>

Kommentera